Puheenjohtajan/Pääluottamusmiehen mietteitä

Hei!

Tulipa tässä mieleeni, etten ole mahdottoman pitkään aikaan kirjoittanut mitä mielessäni liikkuu. Paljonhan siellä liikkuu ja yleensä se mitä siellä liikkuu alkaa:” Sitten jos ja kun tämä Sote…

Sote todellakin tuo tullessaan muutoksia meidän Lähihoitajien työhön. Se kuinka paljon riippuu siitä, kuinka se ”vatuloidaan” kasaan.  Syksyllä kunnallisen puolen työntekijät siirtyvät maakuntahallinnon alaisuuteen vanhoina työntekijöinä, mutta mitäs sen jälkeen tapahtuu?

Valinnanvapaus kasvaa, vai kasvaako? Määrittääkö lompakon paksuus sen paljonko sulla oikeasti on mahdollisuus valita palveluja? Miten maakunta-hallinto toimii alueellamme? Missä tulee olemaan alueen vuodeosastot?  Miten ikäihmisten/kehitysvammaisten/lasten ym. ym. palvelut järjestetään, huolehtiiko heistä kunnallinen vai yhä enenevässä määrin yksityinen palvelun tuottaja? Mitä maksaa ja kuka on maksumies?

Niin sellaisia minä mietin. Nyt jos koskaan ovat Ammattiliitot tärkeitä ja ennen kaikkea jäsenyys niissä. Sillä mitä enemmän jäseniä ammattiliitossa on, sitä suurempi painoarvo liitolla on neuvottelupöydässä.  SuPer on se liitto joka neuvottelee meitä Lähihoitajia koskevat sopimukset, joten sinä jäsen olet todella tärkeä. SuPer tarjoaa jäsenilleen ammatillisen edunvalvonnan,  joka on todella tärkeää, siksi että lähihoitajat saavat tulevaisuudessakin tehdä sitä, mihin ovat koulunsa käyneet eli HOITOTYÖTÄ.

Itse olen jäsenenä E-P.n Sote asumispalvelutyöryhmässä, missä edustan henkilöstöä, koko E-P:n alueella. Pestiin minut on valinnut kaikki alalla toimivat eri ammattiliitot. Tämän lisäksi olen E-P.n edustajana Liiton luottamusmiesjärjestelmän suunnittelu ryhmässä, johon sain kunnian Etelä-Pohjanmaan alueella toimivilta ao:n edustajilta alueellisessa kokouksessa Seinäjoella.

Näiden mietteiden myötä toivotan kaikille kaikesta huolimatta

OIKEIN HYVÄÄ KESÄÄ!